Sånn ser standard 848 08' ut bak:
Og sånn ser 1098R ut :
Så, da treng æ bare en slik for å få bakenden "riktig" etter at TTX'n er på plass...
Har hørt fra de "lærde" at linkarmen, som orginalt er lett bananformet bør byttes med en som er mere rett. Noen som har meninger om akkurat dette?
Tor #69
I år kommer dokker tel å plages mye med mæ...
Du "MÅ" ikke ha en slik for å få demperen til å passe, men å ha ride-height justering vil jeg si er en nødvendighet, enten du har TTX, eller ikke, på en banesykkel. Stor forskjell på dekkprofil/høyder, og kunne ha mulighet å få satt opp sykkelen rett.
Jeg har ikke erfaring med "Track Link". men Thomas Leela sa vel at det var hans den beste oppgraderingen han hadde gjort.
Har du fått demper? Be om pakke-pris på demper, stag og Link fra Dan.
Kristiansander med 996SPS og 1098 Bane
ducTor: Så, da treng æ bare en slik for å få bakenden "riktig" etter at TTX'n er på plass... Har hørt fra de "lærde" at linkarmen, som orginalt er lett bananformet bør byttes med en som er mere rett. Noen som har meninger om akkurat dette?
Bakgrunnen for den "bananformen", er å gjøre fjæringen progressiv. Hvorfor ? Ducati vet ikke på forhånd hvor tung sjåføren er, så de har derfor behov for å kunne tilpasse fjæringen over et ganske stort vektspenn. Når armen er formet som den er, så blir fjæringen hardere desto mer du trykker/høyere vekt, og derved en automagisk tilpassning til forskjellig vekt...
Ulempen er at en som regel ikke vil kunne utnytte fjæringens hele vandring, og spesielt for lette sjåfører (som Thomas ?), så vil de kun utnytte en liten del av fjærvandringen/opp-ned bevegelsen på svingarmen. Hvilket igjen betyr mindre følsom bakende, mindre feste, mer dekkslitasje osv.
Løsningen er å sette på en arm som er (mer) flat, og derved ikke (så) progressiv som standard. En vil da kunne utnytte mye mer av fjærvandringen og få langt mer opp-ned bevegelse på svingarmen, som igjen gir mer feste. Bakenden blir mye mer følsom.
Det er flere som lager disse armene, her er tre: Ducati lager en (muligens ganske dyr ?), Kyle racing lager en, og Ducshop lager en. Jeg erindrer at Kyle racing må ha inn TTX'en din for å gjøre endringer på den for å få den til å funke med den nye linkarmen, kanskje ikke så enkelt ?
Personlig, så går jeg for www.ducshop.com sin, den har to posisjoner, det kreves ikke at du må sende inn TTX'en din, men du *MÅ kjøpe et nytt, nedre feste. Armen var / er på "tilbud", $ 500 + festeøret $ 60 (?) + frakt osv. Du må mest sannsynlig bytte fjær, dette fordi du må ha en fjær som er 2 "knepp" stivere enn normalt, men hvis du tar kontakt med Ducshop (Mark Sutton), så får du sikkert hjelp til å bestemme hvilken fjær du må. Du må oppgi kjøreklar vekt på deg (med dress osv)...
KOmmer av en eller annen grunn ikke inn på ducshop sine produktsider, men her ihvertfall en link til en diskusjon rundt denne armen:
http://www.ducati-superbikes.com/index.php/topic/14088-ducshop-race-link/
Det var vel det grøvste tror jeg.
Regards, PerJ (gate: '94 916 S, bane: '08 1098, pending: '08 1098 S)
Jeg vil legge til progressiv link er der for at man kan ha på passasjer.
Når du først bytter til TTX så ville jeg også ha byttet til rett link.
Dagfinn (Daffy Duc)-- Desmodromene Corse General --
Bra oppklart/forklart!
Ser jo hvis en bytter ut den orginalene linkarmen med en som er rett så må noe gjøres kortere. For å bruke Kyle sin linkarm så må demperen kortes ned/bearbeides, mens med Ducshop sin så er det nokk med å bytte ut et festeøye på demperen? Å i begge tilfellene må en ha en kortere justerbar link. For de som har justerbar i utgangspunter er det nokk å kutte av litt i begge endene på den, men jeg som har orginal 848 trenger en ny feks den fra Sato? Altså kort oppsummert til 848'n så trenger en for å oppnå maks resultat, 1 Selve demperen, 2 Rettere link arm, 3 Nytt festeøye til demperen og 4 ny kortere justerbar link.
Når vi da er inne på detaljnivå for modding (LOVE IT!) så må jeg ta opp innstilling av det eksentriske navet. De viktige, men ganske små endringene i geometrien som kommer av linker, blir ganske smått i forhold til hva som skjer ved store dreininger av navet.
Strada Capitano
Ser MetalTech også levere en slik link arm
http://store.proitalia.com/metaltech-ducati-84810981198-rear-shock-link-p-149892.html
http://www.metaltechracing.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=384&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=149&lang=en
ducTor: Bra oppklart/forklart! Ser jo hvis en bytter ut den orginalene linkarmen med en som er rett så må noe gjøres kortere. For å bruke Kyle sin linkarm så må demperen kortes ned/bearbeides, mens med Ducshop sin så er det nokk med å bytte ut et festeøye på demperen? Å i begge tilfellene må en ha en kortere justerbar link. For de som har justerbar i utgangspunter er det nokk å kutte av litt i begge endene på den, men jeg som har orginal 848 trenger en ny feks den fra Sato? Altså kort oppsummert til 848'n så trenger en for å oppnå maks resultat, 1 Selve demperen, 2 Rettere link arm, 3 Nytt festeøye til demperen og 4 ny kortere justerbar link.
Ja, hvis du skal handle Ducshop sin link arm. Og du må mest sannsynlig ha en ny fjær.
Nja, det er slik Kyle gjør det. OM du kan bruke Kyle sin linkarm + Ducshop sitt kortere nedre feste til TTX'en, det aner jeg ikke. Det skal sies at Øhlins selv har et kortere nedre feste. Pris ? aner ikke.
Jepp, du må ha nytt (justerbart) linkstag. Den orginale 848 armen er vel slik at du ikke kan sette den opp i en dreibenk, kutte av festene, gjenge opp begge ender og sette i løse linker (?)
stoppitide: Når vi da er inne på detaljnivå for modding (LOVE IT!) så må jeg ta opp innstilling av det eksentriske navet. De viktige, men ganske små endringene i geometrien som kommer av linker, blir ganske smått i forhold til hva som skjer ved store dreininger av navet.
Jeg erindrer at en full omdreining på 1098 linkstaget er 5 mm endring på bakramma (?)
Den viktigste grunnen til å bytte linkarm til en mindre progressiv er ikke nødevendigvis geometri endring, men derimot fjæringsegenskaper.
Og du har helt rett, endringer i navets posisjon i svingarmen påvirker geometri ganske mye, og er en sak som mange glemmer oppe i det hele. Har ikke selv målt hvor mye f.eks. ride height endrer seg fra laveste til høyeste posisjon, men det er vel minst en cm eller mer (?)
pertj: Det er helt korrekt, og er en sak som mange glemmer oppe i det hele. Har ikke selv målt hvor mye f.eks. ride height endrer seg fra laveste til høyeste posisjon, men det er vel minst en cm eller mer (?)
Det er helt korrekt, og er en sak som mange glemmer oppe i det hele. Har ikke selv målt hvor mye f.eks. ride height endrer seg fra laveste til høyeste posisjon, men det er vel minst en cm eller mer (?)
Vet ikke hva målene er på SBK, men Monsternavet er 15,5 mm offset fra senter - altså er det 31 mm forskjell på ytterpunktene. Flere av ytterpunktene er i praksis ikke i bruk, men bytte av drev og andre kjedelengder kan lett skape forskjeller som betyr mye og derfor er nødvendig å ha kontroll på.
ducTor: ny kortere justerbar link.
ny kortere justerbar link.
http://www.ducati.org/forums/sale-wanted/39795-sato-racing-848-1098-ride-height-adj-68-shipped.html
kjøreklar er jeg vel ca 90kg... utfra de tabellene æ har lest, så bør bakfjæra da ha en fjærkoffesient på 90Nm. Kyle sier 3 "knepp" opp med deres Linkarm.. Æ går for Metaltek sin... målet e å være litt lettere til sesongen, så da burde en fjær på 100Nmm være ett godt utgangspunkt.
På fjæra mi står det :
21040-24/80 L3211 E det da en 80Nm fjær?
ducTor: 21040-24/80 L3211 E det da en 80Nm fjær?
Ja, 24 er Öhlins egen kode og 80 er Nm. (EDIT: visstnok. Alltid dobbeltsjekk!)
Hei, for å finner rett fjær for deg, avhenger det av hvilken "utveksling" du har på den nye lenk-armen, mener jeg.. De er vell noe forskjellige alle, tror jeg.. Så sjekk hva produsenten av "din" lenk-arm anbefaler.
The Metal Tech link we offer is the same rate as the Corse flat link in one position and slightly less progressive in the other. The second position is between the stock link and the Corse Flat link. Yes, it does require a shorter shock, which is just a matter of switching out the end eye. All items are in stock. Thanks