Norsk Ducatiforening Desmodromene

World Ducati Week 2012

rated by 0 users
This post has 39 Replies | 4 Followers

Top 200 Contributor
Posts 21
Medlem# 938

Ristorno Posted: 12-08-2011 13:34

Hei, kjære Duccevenner!

Det et par ting i livet man bare må unne seg. Det ene er selvfølgelig å kjøre riktig mc, det andre er å benytte en hver anledning til å komme seg på tur til Italia.. For oss som er så heldige å dele denne interessen, har det i tillegg vist seg at vi hygger oss godt sammen når vi finner på våre egne arrangementer eller lar oss friste av offisielle Ducati events. For min egen del har jeg vært på et par av de sist nevnte og det kan anbefales på det sterkeste. WDW 2010 var en fantastisk opplevelse, fylt av 60.000 besøkende med og uten sykler i løpet av 4 dager i juni. Her er det bare å suge inn inntrykk av alle sykler, banekjøring, show, musikk, utstillinger, shop og "bikini-wash" innenfor portene. For meg og min mc interesserte svoger (dessverre mest interessert i grønne sykler..) sin del, i kombinasjon med sol og strand i Rimini - tur til fabrikken i Bologna og sightseeing i Venezia. Syntes du det hørtes dyrt ut ? Nei, da (alt er relativt)! Fly billig, finn et rimelig bra hotell på
http://booking.com/booking.com el., lei en liten bil - vips ligger mulighetene åpne.

I samarbeid med Strada har jeg tatt på meg ansvaret for å inspirere til deltagelse på WDW 2012, før og under arrangementet. Klubben har ikke anledning til å organisere en felles tur fra A til Å, men undertegnede sammen med Lars (stoppitide) står mer en gjerne til disposisjon hva gjelder å dele sine erfaringer fra WDW 2010 om du flyr eller vil kjøre egen sykkel.

Gå inn på
http://ducati.com/ducati.com og les mer. Finn ut om du har anledning til å dra, vi har fortsatt litt tid til å bla i kalenderen. Ifjor ble hotell og fly bestilt i januar uten problemer. Det er sikkert mange medlemmer som har erfaringer de kan dele, så her er det bare å fylle på. Målet må være at vi kan bli fler enn ifjor og at vi møtes minst en dag på bane (DOC Planetery Rings - teltet) og en kveld på en restaurant i nærheten i løpet av oppholdet. 

Forslag til youtube videoer - http://www.youtube.com/results?search=Search&resnum=0&oi=spell&search_query=world+ducati+week+2010&spell=1&sa=X

og et par tråder fra forumet ifbm. opplegget ifjor http://desmodromene.no/forums/t/4335.aspx?PageIndex=1 / http://desmodromene.com/blogs/corse/archive/2010/03/15/wdw-2010.aspx

Odd

Top 200 Contributor
Posts 21
Medlem# 938

post - stoppitide:

The Red Planet returns - World Ducati Week 2012

Vi håper det er mulig å formidle hvor spektakulært dette kan være. Vår erfaring er at besøket kan være verdt pengene uansett om man kommer på egen sykkel eller ei...
Det jeg prøver å bidra med er inntrykk, muligheter og tips spesielt til dere som kommer kjørende på sykkel.

Foreningen lager ikke et felles reiseopplegg, men det kommer sikkert til å danne seg noen grupper som kjører sammen. Post i vei, så ser vi etterhvert hva vi kan hjelpe hverandre med.

Billetter:

I fjor ble billettene lagt ut på Ducati.com i desember. Jeg husker ikke nøyaktig pris, men det var ikke altfor dyrt. Billettene blir sendt med kurer for sikkerhets skyld, men kom bare to-tre uker før arrangementet - hvis det føles nervøst, så kan du be om at de blir sendt til der du bor. Det dukker sikkert opp spørsmål om Desmodromene, som Ducati Owners Club, kan skaffe medlemmene rabattert gruppepris, men det blir dessverre for mye arbeid i forhold til en beskjeden besparelse.

På banen:

Ved innsjekking utenfor banen får du utdelt ID-bånd for deg og sykkelen og da kan man kjøre/gå ut og inn som man ønsker. Sjekk bildene av noen tusen Ducatier parkert på rekke og rad - jeg får gåsehud av synet. Det er mulig å booke en banekjøring på denne Grand Prix-banen hvis man har moderat eksosstøy - forhåpentlig nok med DBkillere - og godkjent antrekk (skinndress m.m.) Fellesturene er godt fylt opp, men får gode skussmål. I fjor droppet jeg fellesturer pga varmen og ble nektet på banen fordi jeg ikke hadde skinndress - forandrer på det til neste år ja!

Utenfor banen:

Området rundt banen og Rimini er et populært feriemål og har i Juni ikke all verdens problemer med å betjene opptil 20.000 tilreisende. Det er ikke lenge mellom hver gang man hører den velkjent Ducatilyden, men altså ikke slik at man står og stanger i kø overalt. Rossis hjemby Tavullia ligger oppe i åsen bakenfor - dit er det mange som kjører en tur. Fellesturene er av varierende lengde og har litt forskjellig fokus på kjøring eller sosialt - som sagt, de omtales positivt og er antagelig fine å være med på.

Turen til og fra alpene:

Det er billigere å ta ferge + AutoZug enn å kjøre hele veien. Jeg valgte den måten fordi jeg synes at de omtrent 400 milene transport på motorvei til og fra alpene er dørgende kjedelig, potensielt altfor farlig og sliter dekkene flate på midten. Prisene varierer ganske stort avhengig av ukedag og lugar-/kupèkvalitet. De dyreste AutoZugbilletene kan lett være minst dobbelt så dyre som de billigste - komforten er uansett ikke all verdens, men det er effektivt. NSB er kunnskapsrik agent for AutoZug. Stena Line fra Gøteborg er billigere for singlereisende - Color Line fra Oslo kan bli rimelig nok hvis man deler lugar med noen.

Kjøring gjennom alpene:

Motorsykkelkjøring blir ikke bedre - enkelt og greit. Det er så mange muligheter, det er så bra veier, det er så flott natur og generelt så hyggelig å være motorsyklist at det blir vanskelig å beskrive. Hotell er rimelig og lett å finne. Vi kommer sikkert tilbake til mer konkrete tips til hvor og hvordan, men stikkord til googling kan være Cortina, Furka, Grimsel, Süsten, Stelvio.... De høyeste passene åpner gjerne i begynnelsen av juni, så vi møter nok ingen stengte pass, men det er kjølig på toppene. Man skal alltid passe på at sykkelen er i god stand og de påkjenninger alpekjøring medfører gjør dette enda mere obligatorisk (hvis du ikke er fjellstødig på dette selv, så la et verksted stelle litt med smykket på forhånd).

Jeg gleder meg til å se Desmodromer i Italia og til alt det fantastiske vi kommer til å oppleve!

stoppitide

Top 25 Contributor
Posts 266
Medlem# 581

Corse medlem

Veldig informativt og bra Odd og Lars. Jeg vet ikke om jeg har gatesykkel på det tidspunktet ennå, men kan godt tenke meg å ta fly nedover og oppleve disse fantasiske dagene. Så hvis jeg får det til i forhold til jobb har jeg veldigggggg lyst.

Per

Styremedlem

Top 10 Contributor
Posts 1 173
Medlem# 869

perern:

Veldig informativt og bra Odd og Lars. Jeg vet ikke om jeg har gatesykkel på det tidspunktet ennå, men kan godt tenke meg å ta fly nedover og oppleve disse fantasiske dagene. Så hvis jeg får det til i forhold til jobb har jeg veldigggggg lyst.

Du er jo inne på en veldig sentral vurdering her. Fordelen med å fly er at man kan vente litt med å ta avgjørelsen samt at hele greia tar relativt kort tid.

Kjøre egen sykkel gjennom alpene og være på to hjul der nede har sine fantastiske fordeler, men betinger at man skaffer seg plass på ferge, tog og helst på et hotell med trygg parkering - for å få til det er man nødt til å bestemme seg ganske tidlig. Dessuten så koster denne varianten mye mer, både i form av tid og penger.

Grovt sett regner jeg to døgn hver vei i ren transport, ca fem døgn i alpene og altså fire døgn i Italia. Det jeg får av glede, inspirasjon, sosialt og festlig feriefølelse gjør at jeg synes det er verdt det, men jeg ser at det kan bli annerledes for de som ikke prioriterer slik som jeg gjør.

Det jeg håper alle tenker gjennom er at hvis man først er erklært helt/delvis Ducatigal, så vil denne opplevelsen antagelig sitte i så lenge og gi så gode minner at den er verdt det lille ekstra. Av og til må man rive seg ut av vanlig tankegang og bare tråkke til. Dette kan være en slik anledning.

Strada capitano

Chief Executive Mod Addiction Enabler

Top 50 Contributor
Posts 114
Medlem# 761

Da har jeg booket fly til Milano sammen med poden. Oppunder 4500,- fra Ålesund. Han kan kjøre 125, men jeg tror det er greiere å ta ham bakpå... Bestilte mandag-mandag, så vi må kanskje avslutte litt tidligere søndag på WDW og sikte mot Milano (vi kan også endre billetten til onsdag).

Undersøker nå litt leiealternativer der nede, ST3 ligger på 800 for ei uke, Multi 1200 på 1000-1200 EUR for ei uke. (Inklusiv deres hjelm og fullt bagasjesett). Det er mulig å få noen rabatter hvis jeg bestiller og betaler nå, men jeg er litt skeptisk til å suse i vei såpass mye til et firma jeg ikke vet noe om bortsett fra litt info via deres egen webside...

Kjører via-via fra Milano, slik at vi plotter inn Siena, Pisa, Firenze og noen flere bygder og fjellturer på vei østover. Oppi der er også hotellene billig :-)

Håper på å havne på samme hotell som Sverre & Co i nærheten av Misano.

Andre som vurderer denne turen?

http://gallery.mac.com/bjornarhuse/#100008 http://web.mac.com/bjornarhuse
Top 10 Contributor
Posts 1 173
Medlem# 869

Kanskje det er nødvendig å sikre seg sykkel tidlig - det er nok flere som har lignende planer. Nøyer de seg i så fall med depositum? Angående seriøsitet: hvis de har såpass nye sykler som MS 1200 så er de muligens ikke helt på felgen.... eller.....hmm....

Strada capitano

Top 200 Contributor
Posts 21
Medlem# 938

Pass på så det ikke blir stress.. Som du sikkert vet er det et stykke å kjøre mellom de byene du nevner. Kjører man utenom hovedveiene er det ikke alltid like lett å finne frem... Italienerne har en litt merkelig vane av og plutselig slutte å skilte veien..Vil absolutt anbefale å kjøre mest mulig i dagslys. Det er bek mørkt der det ikke er veilys. Vi stolte blindt på GPS'en fra Bologna og så nesten gondolene i Venezia før vi merket vi kjørte i feil retning... Jeg syntes Bologna og Venezia er fine byer. Kjører man A4 fra Milano til Venezia passeres Gardasjøen som er et fint område. Fra Venezia er det ikke veldig langt til Bologna og derfra en passe etappe videre til Misano. Tar man A1 hjem så ligger jo Ferrari museet halvveis - det er jo også er verdt et besøk.

Ser ut som Riccione kan bli en "base" i år. Det hadde vært supert om alle samlet seg til en norsk koloni der. Det er jo praktisk med tanke på både det sosiale og transport.

Odd

Top 50 Contributor
Posts 114
Medlem# 761

Yepyep, har surra rundt oppi der med campingvogn i et tidligere liv...

Det er en fordel å ha god tid og god GPS, men også prøve å stave seg gjennom skilta som kommer! Milano til Venezia var en smule kjedelig, så jeg tror vi satser på kysten og litt kultur (Siena og Pisa etc) på vei østover og heller straka vegen når vi skal hjem (må muligens kjøre fra Misano søndag). Borgo Panigale og Ferrari har vi besøkt allerede, da står kanskje Bimota/Rimini og Lambo/Sant'Agata for tur... Junior på 16 skal sitte bakpå og skal få være med i avstemningen! 

Har skrevet til Hotel Baltic i Riccione og bedt om rom men har ikke fått svar enda (kan vel gå litt treigt nå utenfor sesongen).

Omtrent noe slik: http://maps.google.com/maps/ms?msid=216614627816540577115.0004b40204e0a4cbd3dcf&msa=0

http://gallery.mac.com/bjornarhuse/#100008 http://web.mac.com/bjornarhuse
Top 150 Contributor
Posts 32
Medlem# 1208

Jeg er klar for tur! 

Har bestilt flybilletter t/r Pisa med Lufthansa onsdag 20 med retur mandag 25. Prøver å få leid en Multistrada 1200 av et firma som heter Red Tours www.ducatitours.com de hoder til i Lucca, rett utenfor Pisa. Ser seriøst ut, og er anbefalt på flere Ducati fora. Henter sykkelen torsdag morgen. Tenkte på å få med et fabrikkbesøk hos Ducati på veien østover den dagen. Prøver å bestille rom på Hotel Baltic jeg også (torsdag - søndag). Hvis det er flere som kommer samme veien på torsdag kunne vi prøve å møtes?

Dette gleder jeg meg til Big Smile 

Sven

Top 10 Contributor
Posts 1 173
Medlem# 869

RETTELSE: i post nummer to fra toppen antyder jeg at billetter legges ut for salg i desember. Det er nok heller i mars - dersom det blir samme timing som i fjor.

Strada capitano

Top 10 Contributor
Posts 1 021
Medlem# 1104

Hva snakker vi om, sånn helt røfft regnet, for denne turen? Altså, fly t/r + ca. kostnader ved overnattinger underveis?

900SSie -> 999

Top 10 Contributor
Posts 1 173
Medlem# 869

fho:

Hva snakker vi om, sånn helt røfft regnet, for denne turen? Altså, fly t/r + ca. kostnader ved overnattinger underveis?

Dette blir veldig omtrentlig, men omkring tusenlappen per dag i hotell, mat og slikt. Noen få hundrelapper for firedagers pass uten sykkel. Taxi er dyrt, så det anbefales å skaffe hotell ikke så altfor langt fra banen - likevel ryker det fort på noe til og fra flyplass og festligheter - kr 1.500?. Flybillett varierer kraftig, men man hører jo om priser rundt totusenlappen.

For fem døgn lander vi da på ca ca ni tusen. Det skal nok være mulig å knipe inn litt både her og der hvis man er iherdig. Ryan Airs billigste billetter, delt rom på stusselig hotell, medbragt mat og vann på banen, billige middager osv - kanskje ned mot seks tusen....

Det kan jo være underholdende å gjøre alt så billig som overhode mulig og det viktigste er tross alt det billettinkluderte som skjer på banen.

Strada capitano

Top 150 Contributor
Posts 32
Medlem# 1208

Jeg betalte ca 1700 for flyturen (Lufthansa). Hotellet i Riccione koster €100 pr. natt inkl.  frokost og parkering. Ordner det seg med leie av Multistrada 

Blir det ca €700 for fire døgn. Blir det Fiat Panda i stedet er det nok betydelig billigere Smile

Sven

Top 200 Contributor
Posts 21
Medlem# 938

Sjekk ut :

http://www.facebook.com/wdw2012?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_content=facebook_wdw&utm_campaign=NL_20111215

..mener å huske at turen kom på ca 6-7000,- fra onsdag til tirsdag.. inkl. fabrikk og Venezia besøk.

Odd

Top 50 Contributor
Posts 116
Medlem# 898

Da er turen bestillt.
Avreise med Duc fra Oslo 15 juni og retur 1 juli.

På årsmøtet hørte jeg har det var flere Desmodromer som skal til WDW.
Det ville vært hyggelig å komme på samme hotell/nabolag som andre Desmodromer.

Jeg hørte noen skal bo på Hotel Baltic.

Hvor skal dere bo?

Page 1 of 3 (40 items) 1 2 3 Next > | RSS